Sprawozdanie z XX Austriacko-Polskich Zawodów Matematycznych

XX Austriacko-Polskie Zawody Matematyczne odbyły si_{}e w Austrii, w Salzburgu. Delegacja polska przybyła do Austrii poci _{}agiem 22 czerwca 1997 r. po południu i wyjechała nocnym poci _{}agiem 1 lipca.

Skład delegacji austriackiej: przewodnicz _{}acy – prof. Gerd Baron, zast_{}epca przewodnicz _{}acego – mgr Romana Schüssler, członkowie – Mathias Beiglböck, Wolfgang Beyer, Markus Kettler, Volkmar Lautscham, Dirk Martin, Volker Ziegler.

Skład delegacji polskiej: przewodnicz _{}acy – dr hab. Wojciech Guzicki, zast_{}epca przewodnicz _{}acego – dr Witold Szczechla, członkowie – Witold Bednorz, Marcin Bieńkowski, Paweł Kwiatkowski, Jan Pelc, Marcin Petrykowski, Marcin Stefaniak.

Jury Zawodów, złożone z przewodnicz _{}acych obu delegacji oraz ich zast_{}epców, wybrało i zredagowało dziewi_{}eć zadań spośród propozycji zgłoszonych przez dwa uczestnicz _{}ace państwa: sześć zadań na zawody indywidualne (które odbyły si_{}e 25 i 26 czerwca, cztery i pół godziny każdego dnia) oraz trzy zadania na zawody zespołowe (27 czerwca, cztery godziny).

W zawodach indywidualnych nagrodzeni zostali uczniowie: Jan Pelc (47 pkt.), Paweł Kwiatkowski (45 pkt.), Witold Bednorz (42 pkt.), ex aequo Mathias Beiglböck i Marcin Stefaniak (po 40 pkt.), Marcin Petrykowski (34 pkt.). Liczba możliwych do zdobycia punktów wynosiła 48. Pozostali uczniowie otrzymali dyplomy uczestnictwa.

W zawodach zespołowych drużyna polska rozwi _{}azała bezbł_{}ednie zadanie pierwsze oraz z poważnymi lukami zadanie trzecie. Drużyna austriacka rozwi _{}azała w dwóch trzecich zadanie pierwsze, uzyskała cz_{}eściowe wyniki w zadaniu drugim oraz prawie bezbł_{}ednie zadanie trzecie. Jury Zawodów z udziałem przewodnicz _{}acego honorowego, którym był prof. August Florian (emerytowany profesor Uniwersytetu w Salzburgu), uznało, że nieco lepsze wyniki uzyskała drużyna austriacka i jej przyznało zwyci_{}estwo.

Organizacja zawodów była doskonała. Obie delegacje były zakwaterowane w czterogwiazdkowym hotelu Scherer w Salzburgu. Zawody odbywały si_{}e w szkole oddalonej od hotelu o ok. 15 minut piechot _{}a. Czas poza zawodami był wypełniony doskonale prowadzonymi wycieczkami. Uczestnicy Zawodów zwiadzili Salzburg, położon _{}a wysoko w Alpach elektrowni_{}e wodn _{}a (w pobliżu miasta Kaprun), jaskinie lodowe Eisriesenwelt (w masywie góskim Tennengebirge) oraz kilka pi_{}eknych miasteczek w rejonie Salzkammergut. W niedziel_{}e 29 czerwca odbyliśmy wspólnie wycieczk_{}e piesz _{}a w góry. Uczestnicy zawodów mogli również korzystać z boiska szkolnego do gry w piłk_{}e nożn _{}a.

Uroczystość ogłoszenia wyników, wr_{}eczenia nagród (wysokiej klasy kalkulatory programowane), pucharu dla zwycieskiej drużyny oraz upominków dla wszystkich uczestników odbyła si_{}e 30 czerwca w sali Internationale Salzburg Association w centrum Salzburga z udziałem przedstawicieli Ministerstwa Edukacji Austrii i lokalnych władz szkolnych. W uroczystości wzi _{}ał udział Radca Ambasady Rzeczypospolitej Polskiej w Wiedniu, p. Zbigniew Zar_{}eba, który wr_{}eczył prof. Gerdowi Baronowi i mgr. Romanie Schüssler Medale Komisji Edukacji Narodowej, przyznane im przez Ministra Edukacji Narodowej, oraz odczytał przesłany przez Ministra list do uczestników i organizatorów Zawodów. Na zakończenie uroczystości przewodnicz _{}acy delegacji polskiej przekazał Austriakom tradycyjne zaproszenie na kolejne (dwudzieste pierwsze) Austriacko-Polskie Zawody Matematyczne, które odb_{}ed _{}a si_{}e latem 1998 roku w Polsce.

Jeszcze raz chciałbym podkreślić doskonał _{}a organizacj_{}e Zawodów, dbałość o doskonałe samopoczucie uczestników i niezwykle mił _{}a atmosfer_{}e w czasie naszego pobytu w Austrii. Chciałbym też podkreślić, że zarówno przedstawiciele Ministerstwa Edukacji Austrii jak i przedstawiciel Ambasady RP podkreślali wielk _{}a rol_{}e, jak _{}a odgrywaj _{}a Zawody, w czasie gdy przygotowywane s _{}a inne wymiany młodzieży obu krajów.

Przewodnicz _{}acy Delegacji Polskiej Wojciech Guzicki