Sprawozdanie z Dziewia_{}tej Olimpiady Matematycznej Państw Bałtyckich Baltic Way ’98

W dniach 6 - 10 listopada 1998 r. odbyła sie_{}w Warszawie Dziewia_{}ta Olimpiada Matematyczna Państw Bałtyckich Baltic Way ’98. W zawodach tej Olimpiady uczestniczyły delegacje naste_{}puja_{}cych państw: Danii, Estonii, Finlandii, Islandii, Litwy, L otwy, Niemiec, Norwegii, Polski, Szwecji i miasta Petersburga. Delegacja polska miała naste_{}puja_{}cy skład :

– dr Krzysztof Oleszkiewicz - przewodnicza_{}cy,

– mgr Henryk Pawłowski - zaste_{}pca przewodnicza_{}cego,

– Jakub Gismatullin - uczeń klasy trzeciej XIV Liceum Ogólnokształca_{}cego we Wrocławiu,

– Michał Matuszewski - uczeń klasy czwartej VIII Liceum Ogólnokształca_{}cego w Katowicach,

– Jakub Wojtaszczyk - uczeń klasy czwartej XIV Liceum Ogólnokształca_{}cego w Warszawie,

– Mikołaj Zalewski - uczeń klasy czwartej I Liceum Ogólnokształca_{}cego w Krakowie,

– Paweł Zdziarski - uczeń klasy czwartej VI Liceum Ogólnokształca_{}cego w Bydgoszczy. Jury złożone z przewodnicza_{}cych wszystkich delegacji obraduja_{}ce pod przewodnictwem

dr. Marcina Kuczmy wybrało spośród propozycji nadesłanych przez państwa uczestnicza_{}ce w zawodach 20 zadań. Zawody odbyły sie_{}8 listopada, trwały cztery i pół godziny i miały charakter zespołowy. Za poprawne rozwia_{}zanie każdego zadania drużyna mogła otrzymać 5 punktów. Oceny za rozwia_{}zania poszczególnych zadań były uzgadniane przez przewodnicza_{}cych delegacji i ich zaste_{}pców z koordynatorami — matematykami polskimi, których praca_{}kierował dr hab. Zbigniew Marciniak. Drużyna polska złożyła rozwia_{}zania 17 zadań, spośród których 11 uzyskało maksymalna_{}ocene_{}, kolejne trzy oceniono na 4 punkty, pozostałe rozwia_{}zania oceniono niżej. Wyniki w tegorocznych zawodach uzyskane przez poszczególne drużyny były naste_{}puja_{}ce:

1. L otwa 72 pkt.

2. Estonia 70 pkt.

3. Polska 68 pkt.

4. Finlandia 67 pkt.

5. St. Petersburg 62 pkt.

6. Szwecja 56 pkt.

7. Dania, Islandia i Norwegia , po 49 pkt.

8. Niemcy 48 pkt.

9. Litwa 47 pkt.

Zawodnicy drużyn sklasyfikowanych na pierwszych trzech pozycjach otrzymali nagrody, którymi były wysokiej klasy kalkulatory firmy Texas Instruments. Drużyna łotewska otrzymała puchar przechodni. Ponadto wszyscy zawodnicy otrzymali dyplomy.

Naste_{}pna Olimpiada Matematyczna Państw Bałtyckich odbe_{}dzie sie_{}w listopadzie przyszłego roku w Islandii.

Warszawa, dnia 12 listopada 1998 r.