Sprawozdanie z Ósmej Olimpiady Matematycznej Państw Bałtyckich Baltic Way ’97

W dniach 7 – 11 listopada 1997 r. odbyła sie_{}w Kopenhadze Ósma Olimpiada Matematyczna Państw Bałtyckich Baltic Way ’97. W zawodach tej Olimpiady uczestniczyły delegacje naste_{}puja_{}cych państw : Danii, Estonii, Finlandii, Islandii, Litwy, L otwy, Norwegii, Polski, Niemiec, Szwecji i miasta Petersburga. Delegacja polska miała naste_{}puja_{}cy skład :

— dr Maciej Bryński – przewodnicza_{}cy,

— Waldemar Pompe – zaste_{}pca przewodnicza_{}cego,

— Arkady Husak – uczeń klasy czwartej I Liceum Ogólnokształca_{}cego w Gorzowie Wlkp.,

— Michał Kapustka – uczeń klasy trzeciej V Liceum Ogólnokształca_{}cego w Krakowie,

— Piotr Przytycki – uczeń klasy trzeciej XIV Liceum Ogólnokształca_{}cego w Warszawie,

— Paweł Wolff – uczeń klasy czwartej V Liceum Ogólnokształca_{}cego w Zielonej Górze,

— Maciej Żenczykowski – uczeń klasy czwartej I Liceum Ogólnokształca_{}cego w Krakowie. Jury złożone z przewodnicza_{}cych wszystkich delegacji obraduja_{}ce pod przewodnictwem

prof. Svena Jensena wybrało spośród propozycji nadesłanych przez państwa uczestnicza_{}ce w zawodach 20 zadań. Zawody odbyły sie_{}9 listopada, trwały cztery i pół godziny i miały charakter zespołowy. Za poprawne rozwia_{}zanie każdego zadania drużyna mogła otrzymać 5 punktów. Drużyna polska złożyła rozwia_{}zania 19 zadań, spośród których 15 uzyskało maksymalna_{}ocene_{}, kolejne dwa oceniono na 4 punkty, pozostałe rozwia_{}zania oceniono na 3 punkty i 1 punkt. Dzie_{}ki temu drużyna nasza zdobyła zdecydowanie pierwsze miejsce. Poszczególne drużyny uzyskały naste_{}puja_{}ce liczby punktów :

1. Polska 87 pkt.

2. Niemcy 76 pkt.

3. Estonia i Szwecja (ex aequo) 74 pkt.

4. Dania 73 pkt.

5. L otwa 66 pkt.

6. Finlandia 64 pkt.

7. Norwegia 59 pkt.

8. Petersburg 56 pkt.

9. Islandia 42 pkt.

10. Litwa 39 pkt.

Drużyny sklasyfikowane na pierwszych trzech pozycjach otrzymały nagrody (każdy z zawodników polskich otrzymał wysokiej klasy kalkulator firmy Texas Instruments). Polska drużyna otrzymała po raz kolejny puchar przechodni. Ponadto wszyscy zawodnicy otrzymali dyplomy.

Przyznano również dwie nagrody za szczególnie eleganckie rozwia_{}zania. Jedna_{}z nich zdobyli uczniowie łotewscy za rozwia_{}zanie zadania algebraicznego, druga_{}– uczniowie polscy za rozwia_{}zanie zadania geometrycznego.

Naste_{}pna Olimpiada Matematyczna Państw Bałtyckich odbe_{}dzie sie_{}w listopadzie przyszłego roku w Polsce.

Warszawa, dnia 12 listopada 1997 r.