L OLIMPIADA MATEMATYCZNA 1998/99

SPRAWOZDANIE KOMITETU GŁÓWNEGO

Organizacja zawodów

Komitet Główny Olimpiady Matematycznej co roku od 50 lat organizuje w miesiącach wrzesień — grudzień zawody stopnia I w trzech miesięcznych etapach. W czasie tych zawodów uczniowie rozwiązują samodzielnie 12 zadań konkursowych (po cztery w każdym etapie) opracowanych i rozesłanych do szkół średnich przez Komitet Główny Olimpiady Matematycznej. Uczestnicy zawodów przesyłają swoje rozwiązania do właściwych terenowo komitetów okręgowych Olimpiady.

W roku szkolnym 1998/99 zawody stopnia I odbyły się w następujących terminach :

Etap pierwszy — od 11 września do 10 października 1998 r.

obejmował zadania o numerach 1, 2, 3, 4. Etap drugi — od 11 października do 10 listopada 1998 r.

obejmował zadania o numerach 5, 6, 7, 8. Etap trzeci — od 11 listopada do 10 grudnia 1998 r. obejmował zadania o numerach 9, 10, 11, 12.

W zawodach stopnia I uczestniczyło 1298 uczniów szkół średnich. Spośród nich do zawodów stopnia II (okręgowych), które odbyły się w dniach 26 i 27 lutego 1999 r., zakwalifikowano 485 osób, a do zawodów stopnia III (finałowych) zakwalifikowano 85 osoby. Zawody finałowe odbyły się w dniach 14 i 15 kwietnia 1999 r. w Bielsku-Białej.

Uroczystość zakończenia L Olimpiady Matematycznej odbyła się dnia 17 kwietnia 1999 r. w Bielsku-Białej.

Obóz przygotowawczy do zawodów międzynarodowych odbył się w Domu Wczasowym Zgoda w Zwardoniu w dniach 7–20 czerwca 1999 r.

Skład osobowy komitetów Olimpiady

Komitet Główny Przewodniczący — prof. dr hab. Edmund Puczyłowski. Zastępca przewodniczącego — prof. dr hab. Andrzej Schinzel. Członkowie — dr Jerzy Bednarczuk, prof. dr hab. Czesław Bessaga, dr Maciej

Bryński, dr Sławomir Cynk, dr Marcin Kuczma, mgr Adrian Langer, dr Rafał Latała, Rafał Łochowski, dr hab. Zbigniew Marciniak, mgr Andrzej Mąkowski, dr Jerzy Norwa, mgr Henryk Pawłowski, mgr Waldemar Pompe, dr Witold Szczechla, mgr Wojciech Tomalczyk, prof. dr hab. Henryk Toruńczyk, dr Jarosław Włodarczyk, dr Michał Wojciechowski, dr Jarosław Wróblewski.

Członkowie honorowi Komitetu Głównego: mgr Olga Turska, doc. dr Józef Jani-

kowski. Spośród członków Komitetu Głównego wyłoniono komisję zadaniową, która wybierała zadania na zawody Olimpiady zobowiązując się do zachowania ich w ścisłej tajemnicy, aż do momentu ogłoszenia. Skład tej komisji był następujący:

dr Jerzy Bednarczuk, prof. dr hab. Czesław Bessaga, dr Maciej Bryński, dr Sławomir Cynk, dr Marcin Kuczma, mgr Adrian Langer, dr Rafał Latała, Rafał Łochowski, dr hab. Zbigniew Marciniak, mgr Andrzej Mąkowski, mgr Waldemar Pompe, prof. dr hab. Andrzej Schinzel, dr Witold Szczechla, dr Jarosław Włodarczyk, dr Michał Wojciechowski, dr Jarosław Wróblewski.

Biuro Komitetu Głównego Kierownik Organizacyjny — dr Jerzy Norwa, sekretarz naukowy — dr Maciej Bryński, główny księgowy — mgr Maria Piotrowska, st. referenci — Elżbieta Berus i Grażyna Żaboklicka.

Adres: Komitet Główny Olimpiady Matematycznej, ul. Śniadeckich 8, pok. 314, 00-656 Warszawa, tel. (0-22) 629-95-92.

Komitety Okręgowe

1. Komitet Okręgowy w Gdańsku

Przewodniczący — prof. dr hab. Tadeusz Figiel. Członkowie — dr Antoni Augustynowicz, dr Tomasz Człapiński, dr hab. Anna

Kamont, mgr Marcin Marciniak, dr Tadeusz Spanily, mgr Barbara Wolnik. Sekretarz Komitetu — mgr Grażyna Witosławska-Muszyńska.

Adres: Komitet Okręgowy Olimpiady Matematycznej, Instytut Matematyczny PAN, Oddział w Gdańsku, ul. Abrahama 18, 81-825 Sopot. Terenem działalności Komitetu były szkoły średnie województw: elbląskiego, gdańskiego i słupskiego.

2. Komitet Okręgowy w Katowicach

Przewodniczący — prof. dr hab. Janusz Matkowski. Zastępca przewodniczącego — dr Józef Kalinowski. Członkowie — mgr Tomasz Kulpa, dr Marek Piętka, dr hab. Ryszard Rudnicki,

mgr Justyna Sikorska, mgr Antoni Tomala, dr Jacek Uryga. Przedstawiciele kuratoriów oświaty: bielskiego — mgr Tomasz Szymczyk, często-

chowskiego — \overline{\underline{mgr Wiesław Kostarczyk}}. Sekretarz Komitetu — dr Jacek Uryga.

Adres: Komitet Okręgowy Olimpiady Matematycznej, Instytut Matematyki Uniwersytetu Śląskiego, ul. Bankowa 14, 40-007 Katowice. Terenem działalności Komitetu były szkoły średnie województw: bielskiego, częstochowskiego i katowickiego.

3. Komitet Okręgowy w Krakowie

Przewodniczący — dr hab. Edward Tutaj. Zastępca przewodniczącego — dr Krzysztof Ciesielski. Członkowie — mgr Danuta Ciesielska, dr Sławomir Cynk, dr Armen Edigarian,

dr Józef Piórek, mgr Lesław Skrzypek, dr Lech Sławik, dr Zbigniew Węglowski, dr Włodzimierz Zwonek.

Przedstawiciele kuratoriów oświaty: krośnieńskiego — mgr Kazimierz Serbin, no-

wosądeckiego — dr Tadeusz Rams. Sekretarz Komitetu — mgr Danuta Ciesielska.

Adres: Komitet Okręgowy Olimpiady Matematycznej, Instytut Matematyki Uniwersytetu Jagiellońskiego, ul. Reymonta 4, 30-059 Kraków. Terenem działalności Komitetu były szkoły średnie województw: miejskiego krakowskiego, krośnieńskiego, nowosądeckiego i tarnowskiego.

4. Komitet Okręgowy w Lublinie

Przewodniczący — prof. dr hab. Wiesław Zięba. Zastępca przewodniczącego — prof. dr hab. Zdzisław Rychlik. Członkowie — mgr Krzysztof Bolibok, dr Halina Hebda-Grabowska, mgr Piotr

Kowalski, dr Andrzej Wiśnicki, dr Jacek Wośko. Sekretarz Komitetu — dr Halina Hebda-Grabowska.

Adres: Komitet Okręgowy Olimpiady Matematycznej, Oddział Lubelski Polskiego Towarzystwa Matematycznego, pl. Marii Skłodowskiej-Curie 1, pok. 807, 20-031 Lublin. Terenem działalności Komitetu były szkoły średnie województw: bialskopodlaskiego, chełmskiego, lubelskiego, przemyskiego, rzeszowskiego, siedleckiego, tarnobrzeskiego i zamojskiego.

5. Komitet Okręgowy w Łodzi Przewodniczący — dr hab. Wojciech Banaszczyk. Członkowie — dr hab. Grzegorz Andrzejczak, dr Wojciech Grudziński, dr Jan

Lesiak, dr Zenon Piesyk, dr Przemysław Skibiński, mgr Olga Stande. Sekretarz Komitetu — Danuta Marędziak.

Adres: Komitet Okręgowy Olimpiady Matematycznej, Wydział Matematyki Uniwersytetu Łódzkiego, ul. Banacha 22, 90-238 Łódź. Terenem działalności Komitetu były szkoły średnie województw: miejskiego łódzkiego, kieleckiego, piotrkowskiego, radomskiego, sieradzkiego i skierniewickiego.

6. Komitet Okręgowy w Poznaniu Przewodniczący — prof. dr hab. Paweł Domański. Członkowie — doc. dr hab. Kazimierz Wiertelak, dr Czesław Mańkowski, dr Artur

Michalak, dr Jerzy Szczepaniak, mgr Maciej Radziejewski. Sekretarz Komitetu — dr Jerzy Szczepaniak.

Adres: Komitet Okręgowy Olimpiady Matematycznej, Wydział Matematyki i Informatyki Uniwersytetu Adama Mickiewicza, ul. Matejki 48/49, 60-769 Poznań. Terenem działalności Komitetu były szkoły średnie województw: konińskiego, leszczyńskiego, pilskiego, poznańskiego i zielonogórskiego.

7. Komitet Okręgowy w Szczecinie

Przewodniczący — dr Paweł Andrzejewski. Członkowie: dr Adam Neugebauer, dr Czesław Wowk, dr Kazimierz Skurzyński,

dr Edmund Stasiak, dr Stanisław Ewert-Krzemieniecki, mgr Zofia Garbiak, mgr Michał Szuman.

Sekretarz Komitetu — Anna Sasim.

Adres: Komitet Okręgowy Olimpiady Matematycznej, ul. Wielkopolska 15, 70-451 Szczecin. Terenem działalności Komitetu były szkoły średnie województw: gorzowskiego, koszalińskiego i szczecińskiego.

8. Komitet Okręgowy w Toruniu

Przewodniczący — prof. dr hab. Stanisław Balcerzyk. Członkowie — mgr Zbigniew Bobiński, dr Paweł Jarek, mgr Piotr Jędrzejewicz,

dr hab. Andrzej Nowicki, dr Andrzej Sendlewski, dr Mirosław Uscki. Sekretarz Komitetu — mgr Zbigniew Bobiński.

Adres: Komitet Okręgowy Olimpiady Matematycznej, Wydział Matematyki i Informatyki Uniwersytetu Mikołaja Kopernika, ul. Chopina 12/18, 87-100 Toruń. Terenem działalności Komitetu były szkoły średnie województw: bydgoskiego, ciechanowskiego, olsztyńskiego, płockiego, toruńskiego i włocławskiego.

9. Komitet Okręgowy w Warszawie

Przewodniczący — dr Michał Krych. Członkowie — dr Alina Haman, dr Marcin Kuczma, mgr Krzysztof Oleszkiewicz,

dr Paweł Strzelecki. Sekretarz Komitetu — dr Marcin Kuczma.

Adres: Komitet Okręgowy Olimpiady Matematycznej, Instytut Matematyczny PAN, ul. Śniadeckich 8, pok. 314, 00-656 Warszawa. Terenem działalności Komitetu były szkoły średnie województw: stołecznego warszawskiego, białostockiego, łomżyńskiego, ostrołęckiego i suwalskiego.

10. Komitet Okręgowy we Wrocławiu

Przewodniczący — doc. dr Zbigniew Romanowicz. Członkowie — Tomasz Elsner, dr Liliana Janicka, mgr Augustyn Kałuża,

mgr Bogusław Merdas, prof. dr hab. Witold Nitka, dr Bogdan Pawlik, dr Tadeusz Pezda, mgr Witold Seredyński, mgr Zdzisław Słomian, mgr Stanisław Zieleń.

Sekretarz Komitetu — mgr Witold Seredyński.

Adres: Komitet Okręgowy Olimpiady Matematycznej, Instytut Matematyczny Uniwersytetu Wrocławskiego, pl. Grunwaldzki 2/4, 50-384 Wrocław. Terenem działalności Komitetu były szkoły średnie województw: jeleniogórskiego, kaliskiego, legnickiego, opolskiego, wałbrzyskiego i wrocławskiego.

* * * *

W związku z reformą administracyjną kraju od 1 września 1999 r. zmienił się zasięg działalności komitetów okręgowych. Obecnie Komitet Okręgowy w Gdańsku działa w woj. pomorskim, Komitet Okręgowy w Katowicach działa w woj. śląskim, Komitet Okręgowy w Krakowie działa w woj. małopolskim, Komitet Okręgowy w Lublinie działa w woj. lubelskim i podkarpackim, Komitet Okręgowy w Łodzi działa w woj. łódzkim i świętokrzyskim, Komitet Okręgowy w Poznaniu działa w woj. wielkopolskim, Komitet Okręgowy w Szczecinie działa w woj. lubuskim i zachodniopomorskim, Komitet Okręgowy w Toruniu działa w woj. kujawsko-pomorskim i warmińsko-

-mazurskim, Komitet Okręgowy w Warszawie działa w woj. mazowieckim i podlaskim, Komitet Okręgowy we Wrocławiu działa w woj. dolnośląskim i opolskim.

L Olimpiada Matematyczna Zestawienie ocen rozwiązań zadań zawodów II stopnia

(oceny wystawione przez komitety okręgowe)

Tabela 2

Liczba rozwiązań

Ogółem

Pierwszy dzień zawodów Drugi dzień zawodów Numer zadania

1  2  3  4  5  6
1  2  3  4  5  6  7  8
Razem  2901  485  485  485  482  482  482
9 – 10 punktów 508  79  171  19  126  90  23
7 – 8 punktów 268  39  85  5  49  69  21
5 – 6 punktów 148  16  28  37  5  60  2
1 – 4 punktów 319  46  67  60  28  65  53
0 punktów 1658  305  134  364  274  198  383

Zestawienie ocen rozwiązań zadań zawodów III stopnia

Tabela 3

Liczba rozwiązań

Ogółem

Pierwszy dzień zawodów Drugi dzień zawodów Numer zadania

1  2  3  4  5  6
1  2  3  4  5  6  7  8
Razem  510  85  85  85  85  85  85
10 punktów  94  10  17  12  33  19  3
9 punktów  41  1  7  7  18  7  1
8 punktów  19  —  3  5  8  3  —
7 punktów  8  —  1  2  4  —  1
6 punktów  10  —  4  3  3  —  —
5 punktów  6  —  —  2  1  3  —
4 punkty  34  —  27  —  —  2  5
3 punkty  31  6  10  1  —  6  8
2 punkty  11  —  2  2  4  3  —
1 punkt  18  —  1  1  1  13  2
0 punktów 238  68  13  50  13  29  65

L Olimpiada Matematyczna Zestawienie liczby zawodników wg okręgów

Tabela 4

Okręg Zawody Laureaci Wyróżnieni
I st. II st. III st.
POLSKA  1298  485  85  24  —
gdański  92  32  7  1  —
katowicki  155  46  7  3  —
krakowski  99  57  12  5  —
lubelski  190  67  5  1  —
łódzki  140  32  5  1  —
poznański  103  31  4  1  —
szczeciński  59  25  3  1  —
toruński  136  64  12  3  —
warszawski  164  74  21  5  —
wrocławski  160  57  9  3  —

Lista uczestników zakwalifikowanych do zawodów stopnia trzeciego

1.

Michał Adamaszek — uczeń klasy drugiej V Liceum Ogólnokształcącego

w Bielsku-Białej. Nauczyciel zawodnika: Tomasz Szymczyk.

2.

Włodzimierz Bąk — uczeń klasy czwartej III Liceum Ogólnokształcącego

im. Mikołaja Kopernika w Kaliszu. Nauczycielka zawodnika: Ewa Kaniecka.

3.

Karol Białas — uczeń klasy pierwszej Samorządowego Liceum Ogól-

nokształcącego w Opocznie. Nauczyciel zawodnika: Arkadiusz Felis.

4.

Piotr Białowolski — uczeń klasy czwartej III Liceum Ogólnokształcącego

im. Marynarki Wojennej RP w Gdyni. Nauczyciele zawodnika: Jacek Lech i Wojciech Tomalczyk.

5.

Marek Biskup — uczeń klasy czwartej II Liceum Ogólnokształcącego

im. Stanisława Staszica w Starachowicach. Nauczyciel zawodnika: Henryk Frynas.

6.

Michał Borny — uczeń klasy trzeciej II Liceum Ogólnokształcącego im.

Jana Zamoyskiego w Lublinie. Nauczyciel zawodnika: Jacek Klisowski.

7.

Piotr Buciak — uczeń klasy piątej Zespołu Szkół Elektryczno-Elek-

tronicznych im. Profesora M. Hubera w Szczecinie. Nauczycielka zawodnika: Daromiła Majewska.

8.

Jakub Byszewski — uczeń klasy drugiej I Liceum Ogólnokształcącego im.

Juliusza Słowackiego w Chorzowie. Nauczyciel zawodnika: Dariusz Kuzior.

9.

Szymon Chojnacki — uczeń klasy czwartej IV Liceum Ogólnokształcącego

im. Tadeusza Kościuszki w Toruniu. Nauczyciele zawodnika: Henryk Pawłowski i Andrzej Sendlewski.

10.

Marcin Domagała — uczeń klasy czwartej VI Liceum Ogólnokształcącego

im. Jana Kochanowskiego w Radomiu. Nauczyciel zawodnika: Jerzy Nowicki.

11.

Lech Duraj — uczeń klasy drugiej V Liceum Ogólnokształcącego im.

Augusta Witkowskiego w Krakowie. Nauczyciele zawodnika: Urszula Szwedzicka i Paweł Gniadek.

12.

Jan Frankowski — uczeń klasy trzeciej XIV Liceum Ogólnokształcącego

im. Polonii Belgijskiej we Wrocławiu. Nauczyciele zawodnika: Zbigniew Romanowicz i Aleksander Dobrzycki.

13.

Andrzej Gąsienica-Samek — uczeń klasy czwartej XIV Liceum Ogólnokształcącego

im. Stanisława Staszica w Warszawie. Nauczyciele zawodnika: Kazimierz Cegiełka, Agnieszka Kałamajska i Edward Stachowski.

14.

Łukasz Gendek — uczeń klasy czwartej III Liceum Ogólnokształcącego

im. Marynarki Wojennej RP w Gdyni. Nauczyciel zawodnika: Wojciech Tomalczyk.

15.

Jakub Gismatullin — uczeń klasy trzeciej XIV Liceum Ogólnokształcącego

im. Polonii Belgijskiej we Wrocławiu. Nauczyciele zawodnika: Zbigniew Romanowicz, Henryk Pawłowski i Zdzisław Słomian.

16.

Paweł Golonka — uczeń klasy czwartej V Liceum Ogólnokształcącego

im. Augusta Witkowskiego w Krakowie. Nauczyciele zawodnika: Zdzisława Dybiec i Tomasz Szemberg.

17.

Przemysław Grudziński — uczeń klasy trzeciej IV Liceum Ogólnokształcącego

im. Tadeusza Kościuszki w Toruniu. Nauczyciel zawodnika: Henryk Pawłowski.

18.

Marcin Hauzer — uczeń klasy czwartej I Liceum Ogólnokształcącego

im. Adama Mickiewicza w Białymstoku. Nauczyciele zawodnika: Zofia Parchanowicz, Michał Marczak i Piotr Gruszczuk.

19.

Tomasz Helbing — uczeń klasy czwartej XIV Liceum Ogólnokształcącego

im. Stanisława Staszica w Warszawie. Nauczycielka zawodnika: Halina Gorzelnik.

20.

Dariusz Jabłonowski — uczeń klasy czwartej III Liceum Ogólnokształcącego

im. Marynarki Wojennej RP w Gdyni. Nauczyciel zawodnika: Wojciech Tomalczyk.

21.

Michał Jabłonowski — uczeń klasy trzeciej III Liceum Ogólnokształcącego

im. Marynarki Wojennej RP w Gdyni. Nauczyciel zawodnika: Wojciech Tomalczyk.

22.

Andrzej Jarosz — uczeń klasy trzeciej V Liceum Ogólnokształcącego im.

Augusta Witkowskiego w Krakowie. Nauczyciele zawodnika: Armen Edigarian, Maja Jasieńska i Lesław Skrzypek.

23.

Artur Jeż — uczeń klasy drugiej XIV Liceum Ogólnokształcącego

im. Polonii Belgijskiej we Wrocławiu. Nauczyciele zawodnika: Zbigniew Lorkiewicz i Zbigniew Romanowicz.

24.

Łukasz Kaiser — uczeń klasy trzeciej XIV Liceum Ogólnokształcącego

im. Polonii Belgijskiej we Wrocławiu. Nauczyciele zawodnika: Bożena Inglot i Zbigniew Romanowicz.

25.

Cezary Kaliszyk — uczeń klasy trzeciej I Społecznego Liceum Ogólno-

kształcącego w Warszawie. Nauczyciele zawodnika: Wojciech Guzicki i Elżbieta Guzicka.

26.

Dominik Kamiński — uczeń klasy czwartej I Liceum Ogólnokształcącego

im. Stanisława Staszica w Lublinie. Nauczyciel zawodnika: Waldemar Łobodziński.

27.

Łukasz Kamiński — uczeń klasy czwartej IV Liceum Ogólnokształcącego

im. Tadeusza Kościuszki w Toruniu. Nauczyciele zawodnika: Henryk Pawłowski i Andrzej Sendlewski.

28.

Wojciech Kamiński — uczeń klasy trzeciej I Liceum Ogólnokształcącego im.

Mikołaja Kopernika w Łodzi. Nauczyciele zawodnika: Adam Paszkiewicz i Ewa Wojciechowska.

29.

Michał Kapustka — uczeń klasy czwartej V Liceum Ogólnokształcącego

im. Augusta Witkowskiego w Krakowie. Nauczyciele zawodnika: Zdzisława Dybiec, Tomasz Szemberg, Armen Edigarian i Lesław Skrzypek.

30.

Michał Kijak — uczeń klasy czwartej II Liceum Ogólnokształcącego

im. Ziemi Olkuskiej w Olkuszu. Nauczycielka zawodnika: Danuta Przybylska.

31.

Eryk Kopczyński — uczeń klasy czwartej XIV Liceum Ogólnokształcącego

im. Stanisława Staszica w Warszawie. Nauczyciele zawodnika: Wojciech Boratyński, Agnieszka Kałamajska i Jacek Jakubowski.

32.

Adrian Kosowski — uczeń klasy drugiej III Liceum Ogólnokształcącego

im. Bohaterów Westerplatte w Gdańsku.

33.

Anna Krześniak — uczennica klasy czwartej II Liceum Ogólnokształcą-

cego im. Stefana Batorego w Warszawie. Nauczyciele zawodniczki: Jerzy Nowicki i Alfreda Klimczewska.

34.

Mateusz Kwaśnicki — uczeń klasy drugiej III Liceum Ogólnokształcącego

im. Adama Mickiewicza we Wrocławiu. Nauczyciele zawodnika: Krzysztof Omilianowski, Augustyn Kałuża i Przemysław Szczepaniak.

35.

Adam Leszczyński — uczeń klasy czwartej LI Liceum Ogólnokształcącego

im. Tadeusza Kościuszki w Warszawie. Nauczycielka zawodnika: Edyta Pietrusińska-Ornoch.

36.

Łukasz Lew — uczeń klasy trzeciej I Liceum Ogólnokształcącego

w Zielonej Górze. Nauczycielka zawodnika: Alicja Kozak.

37.

Roman Łomowski — uczeń klasy pierwszej VI Liceum Ogólnokształcącego

w Bydgoszczy. Nauczyciele zawodnika: Henryk Pawłowski i Anna Karaszewska.

38.

Krzysztof Maczyński — uczeń klasy trzeciej V Liceum Ogólnokształcącego

w Bielsku-Białej. Nauczyciel zawodnika: Tomasz Szymczyk.

39.

Maciej Makowski — uczeń klasy czwartej XIV Liceum Ogólnokształcącego

im. Stanisława Staszica w Warszawie. Nauczyciele zawodnika: Wojciech Boratyński, Agnieszka Kałamajska i Jacek Jakubowski.

40.

Tomasz Malesiński — uczeń klasy trzeciej Zespołu Szkół Elektrycznych im.

prof. Janusza Groszkowskiego w Białymstoku. Nauczyciel zawodnika: Anatol Sienkiewicz.

41.

Michał Matuszewski — uczeń klasy czwartej VIII Liceum Ogólnokształcącego

im. Marii Skłodowskiej-Curie w Katowicach. Nauczycielki zawodnika: Renata Suchanek i Krystyna Skórnik.

42.

Łukasz Matylla — uczeń klasy czwartej VIII Liceum Ogólnokształcącego

im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.

43.

Jarosław Mederski — uczeń klasy trzeciej I Liceum Ogólnokształcącego im.

C. K. Norwida w Bydgoszczy. Nauczyciel zawodnika: Henryk Pawłowski.

44.

Marcin Meinardi — uczeń klasy czwartej V Liceum Ogólnokształcącego

im. Augusta Witkowskiego w Krakowie. Nauczyciele zawodnika: Zdzisława Dybiec i Tomasz Szemberg.

45.

Dariusz Mika — uczeń klasy trzeciej I Liceum Ogólnokształcącego im.

Bartłomieja Nowodworskiego w Krakowie. Nauczyciel zawodnika: Jacek Bagiński.

46.

Maciej Mostowski — uczeń klasy czwartej XIV Liceum Ogólnokształcącego

im. Stanisława Staszica w Warszawie. Nauczyciele zawodnika: Wojciech Boratyński i Agnieszka Kałamajska.

47.

Michał Musielak — uczeń klasy czwartej I Liceum Ogólnokształcącego

im. C. K. Norwida w Bydgoszczy. Nauczyciele zawodnika: Henryk Pawłowski i Ładysława Łepek.

48.

Michał Nowakiewicz — uczeń klasy czwartej XIV Liceum Ogólnokształcącego

im. Stanisława Staszica w Warszawie. Nauczycielka zawodnika: Wacława Tempczyk.

49.

Piotr Nowakowski — uczeń klasy czwartej Zespołu Szkół Ogólnokształcą-

cych nr 2 im. Marii Skłodowskiej-Curie w Gorzowie Wlkp. Nauczycielka zawodnika: Małgorzata Jacek.

50.

Michał Obarski — uczeń klasy trzeciej I Liceum Ogólnokształcącego im.

Stanisława Staszica w Chrzanowie. Nauczycielka zawodnika: Iwona Małocha.

51.

Karol Palka — uczeń klasy drugiej I Liceum Ogólnokształcącego im.

Ignacego Paderewskiego w Wałbrzychu. Nauczyciele zawodnika: Halina Pankanin i Zbigniew Romanowicz.

52.

Paweł Parys — uczeń klasy czwartej Liceum Ogólnokształcącego im.

Stanisława Staszica w Tarnowskich Górach. Nauczyciel zawodnika: Dariusz Nowak.

53.

Sebastian Pawłowski — uczeń klasy czwartej XIV Liceum Ogólnokształcącego

im. Stanisława Staszica w Warszawie. Nauczyciele zawodnika: Wojciech Boratyński, Agnieszka Kałamajska i Jacek Jakubowski.

54.

Jakub Pochrybniak — uczeń klasy czwartej XIV Liceum Ogólnokształcącego

im. Stanisława Staszica w Warszawie. Nauczyciele zawodnika: Wojciech Boratyński, Agnieszka Kałamajska i Jacek Jakubowski.

55.

Anna Podolak — uczeń klasy czwartej XIII Liceum Ogólnokształcącego

w Szczecinie. Nauczyciel zawodniczki: Michał Szuman.

56.

Robert Popławski — uczeń klasy czwartej XIV Liceum Ogólnokształcącego

im. Stanisława Staszica w Warszawie. Nauczyciele zawodnika: Wojciech Boratyński, Agnieszka Kałamajska i Jacek Jakubowski.

57.

Marcin Poturalski — uczeń klasy trzeciej IV Liceum Ogólnokształcącego

im. Tadeusza Kościuszki w Toruniu. Nauczyciel zawodnika: Henryk Pawłowski.

58.

Jakub Przybyło — uczeń klasy czwartej XII Liceum Ogólnokształcącego

w Krakowie. Nauczyciele zawodnika: Jerzy Kłos i Jacek Dymek.

59.

Piotr Przytycki — uczeń klasy czwartej XIV Liceum Ogólnokształcącego

im. Stanisława Staszica w Warszawie. Nauczyciele zawodnika: Wojciech Boratyński, Agnieszka Kałamajska i Jacek Jakubowski.

60.

Anna Ratajczak — uczennica klasy czwartej IV Liceum Ogólnokształcą-

cego im. Tadeusza Kościuszki w Toruniu. Nauczyciele zawodniczki: Zbigniew Bobiński, Mirosław Uscki i Maria Kobus.

61.

Paweł Rochman — uczeń klasy czwartej IV Liceum Ogólnokształcącego

im. Tadeusza Kościuszki w Toruniu. Nauczyciele zawodnika: Henryk Pawłowski i Andrzej Sendlewski.

62.

Katarzyna Rucińska — uczennica klasy czwartej XIV Liceum Ogólnokształ-

cącego im. Stanisława Staszica w Warszawie. Nauczyciele zawodniczki: Wojciech Boratyński, Agnieszka Kałamajska i Jacek Jakubowski.

63.

Anna Rusinek — uczennica klasy trzeciej XIV Liceum Ogólnokształcą-

cego im. Stanisława Staszica w Warszawie. Nauczyciele zawodniczki: Wacława Tempczyk, Edward Stachowski i Kazimierz Cegiełka.

64.

Katarzyna Rybarczyk — uczennica klasy czwartej I Liceum Ogólnokształcą-

cego im. Karola Marcinkowskiego w Poznaniu.

65.

Piotr Sadowski — uczeń klasy trzeciej XIV Liceum Ogólnokształcącego

im. Polonii Belgijskiej we Wrocławiu. Nauczyciele zawodnika: Zbigniew Romanowicz i Cezary Urban.

66.

Piotr Skibiński — uczeń klasy trzeciej IV Liceum Ogólnokształcącego

im. Mikołaja Kopernika w Rzeszowie. Nauczycielka zawodnika: Dorota Gajdek.

67.

Stanisław Skowronek — uczeń klasy drugiej VIII Liceum Ogólnokształcącego

im. Adama Mickiewicza w Poznaniu. Nauczyciel zawodnika: Krzysztof Stefański.

68.

Tomasz Stachowicz — uczeń klasy czwartej XIV Liceum Ogólnokształcącego

im. Stanisława Staszica w Warszawie. Nauczyciele zawodnika: Agnieszka Kałamajska, Kazimierz Cegiełka i Edward Stachowski.

69.

Michał Strojnowski — uczeń klasy czwartej V Liceum Ogólnokształcącego

im. ks. Józefa Poniatowskiego w Warszawie. Nauczycielka zawodnika: Bogna Lubańska.

70.

Michał Szancer — uczeń klasy czwartej XV Liceum Ogólnokształcącego

im. Marii Skłodowskiej-Curie w Krakowie. Nauczyciele zawodnika: Barbara Figura, Lesław Skrzypek i Armen Edigarian.

71.

Robert Szefler — uczeń klasy czwartej XIV Liceum Ogólnokształcącego

im. Tadeusza Kościuszki w Toruniu. Nauczyciele zawodnika: Henryk Pawłowski i Andrzej Sendlewski.

72.

Michał Tkacz — uczeń klasy czwartej V Liceum Ogólnokształcącego

im. Augusta Witkowskiego w Krakowie. Nauczyciele zawodnika: Tomasz Szemberg i Zdzisława Dybiec.

73.

Michał Tryniecki — uczeń klasy czwartej II Liceum Ogólnokształcącego

im. Kazimierza Morawskiego w Przemyślu. Nauczyciel zawodnika: Leszek Sochański.

74.

Andrzej Tymoczko — uczeń klasy trzeciej IV Liceum Ogólnokształcącego

im. Mikołaja Kopernika w Rzeszowie. Nauczyciel zawodnika: Mariusz Kraus.

75.

Anna Urbańska — uczennica klasy trzeciej II Liceum Ogólnokształcą-

cego im. Jana III Sobieskiego w Krakowie. Nauczyciel zawodniczki: Marek Walczyk.

76.

Michał Wądołowski — uczeń klasy trzeciej I Liceum Ogólnokształcącego im.

Zygmunta Krasińskiego w Ciechanowie. Nauczycielka zawodnika: Hanna Lenkiewicz.

77.

Piotr Witkowski — uczeń klasy czwartej III Liceum Ogólnokształcącego

im. Marynarki Wojennej RP w Gdyni. Nauczyciele zawodnika: Wojciech Tomalczyk i Jacek Lech.

78.

Marcin Wojnarski — uczeń klasy trzeciej Katolickiego Liceum Ogólno-

kształcącego Księży Pijarów w Krakowie. Nauczyciel zawodnika: Krzysztof Reczek.

79.

Jakub Wojtaszczyk — uczeń klasy czwartej XIV Liceum Ogólnokształcącego

im. Stanisława Staszica w Warszawie. Nauczyciele zawodnika: Agnieszka Kałamajska, Wojciech Boratyński i Jacek Jakubowski.

80.

Dominik Wojtczak — uczeń klasy drugiej III Liceum Ogólnokształcącego

im. Marynarki Wojennej RP w Gdyni. Nauczyciel zawodnika: Wojciech Tomalczyk.

81.

Mikołaj Zalewski — uczeń klasy czwartej I Liceum Ogólnokształcącego

im. Bartłomieja Nowodworskiego w Krakowie. Nauczyciel zawodnika: Andrzej Pfeifer.

82.

Paweł Zdziarski — uczeń klasy czwartej VI Liceum Ogólnokształcącego

w Bydgoszczy. Nauczyciel zawodnika: Henryk Pawłowski.

83.

Jakub Zwierz — uczeń klasy drugiej XIV Liceum Ogólnokształcącego

im. Polonii Belgijskiej we Wrocławiu. Nauczyciele zawodnika: Stanisław Buś, Zbigniew Romanowicz i Henryk Pawłowski.

84.

Robert Żal — uczeń klasy czwartej II Liceum Ogólnokształcącego

w Końskich. Nauczycielka zawodnika: Alina Kabała.

85.

Anna Żylicz — uczennica klasy czwartej Pierwszego Społecznego Li-

ceum Ogólnokształcącego w Warszawie. Nauczyciel zawodniczki: Wojciech Guzicki.

Lista laureatów

Komitet Główny Olimpiady Matematycznej na posiedzeniu w dniu 16 kwietnia 1999 r. przyznał tytuł laureata L Olimpiady Matematycznej i nagrody pierwszego, drugiego lub trzeciego stopnia dwudziestu czterem osobom (na marginesie zaznaczono kolejność miejsc):

nagrody stopnia pierwszego

1. Michał Kapustka,

2. Michał Matuszewski, 3 – 4. Piotr Buciak,

Eryk Kopczyński,

nagrody stopnia drugiego

5 – 7. Paweł Parys, Piotr Przytycki, Mikołaj Zalewski,

nagrody stopnia trzeciego

8 – 10. Wojciech Kamiński, Maciej Mostowski, Michał Nowakiewicz,

11 – 13. Paweł Rochman, Dominik Wojtczak, Paweł Zdziarski,

14 – 24. Lech Duraj, Jakub Gismatullin, Tomasz Helbing, Artur Jeż, Michał Kijak, Jarosław Mederski, Piotr Sadowski, Piotr Skibiński, Stanisław Skowronek, Michał Szancer, Marcin Wojnarski.

Komitet Główny postanowił nie przyznawać wyróżnień.

Zakończenie L Olimpiady Matematycznej

Uroczyste zakończenie L Olimpiady Matematycznej odbyło się w dniu 17 kwietnia 1999 r. w Sali Sesyjnej Urzędu Miasta Bielska-Białej. Przewodniczący Komitetu Głównego Olimpiady Matematycznej prof. dr hab. Edmund Puczyłowski omówił wyniki zawodów i wręczył dyplomy laureatom. Wszyscy laureaci L Olimpiady Matematycznej oprócz dyplomów i nagród pieniężnych otrzymali zestawy książek matematycznych i informatycznych, a także roczną prenumeratę czasopisma DELTA. Komitet Główny Olimpiady Matematycznej składa gorące podziękowania sponsorom i fundatorom nagród: Wydawnictwom Szkolnym i Pedagogicznym, Wydawnictwu Naukowemu PWN, Wydawnictwu Naukowo-Technicznemu, Redakcji DELTY.

XXXIX Międzynarodowa Olimpiada Matematyczna

Sprawozdanie

W dniach 10–21 lipca 1998 r. odbyła się w Taipei (Tajwan) XXXIX Międzynarodowa Olimpiada Matematyczna. Uczestniczyło w niej 419 uczniów z 76 państw. Delegacja polska miała następujący skład:

dr Marcin Kuczma — przewodniczący, mgr Waldemar Pompe — zastępca przewodniczącego, Tomasz Czajka, Michał Kapustka, Szymon Pliś, Piotr Przytycki, Tomasz Sobieszek, Marcin Stefaniak.

Na podstawie propozycji nadesłanych przez uczestniczące państwa specjalnie powołana komisja opracowała przed przyjazdem delegacji państw uczestniczących listę 28 zadań. Spośród tych zadań Jury, w skład którego wchodzili przewodniczący wszystkich delegacji, wybrało na zawody sześć zadań. Wybrane zadania zostały przetłumaczone na języki macierzyste uczestników Olimpiady i dostarczone zawodnikom do rozwiązania podczas dwóch kolejnych dni (15 i 16 lipca 1998 r., cztery i pół godziny każdego dnia). Rozwiązanie każdego zadania oceniano w skali od 0 do 7 punktów. Zadania okazały się dość trudne. Tylko jeden zawodnik (Omid Amini z Iranu) otrzymał maksymalną liczbę 42 punktów. Jury postanowiło przyznać 37 osobom złoty medal (31–42 pkt.), 66 osobom srebrny medal (24–30 pkt.) oraz 102 osobom brązowy medal (14–23 pkt.). Ponadto każdy zawodnik, który nie otrzymał medalu, ale rozwiązał na ocenę maksymalną co najmniej jedno zadanie, został wyróżniony wzmianką zaszczytną. Wyniki polskich uczniów są następujące:

Marcin Stefaniak 31 pkt. złoty medal
Tomasz Czajka  29 pkt. srebrny medal
Michał Kapustka 21 pkt. brązowy medal
Tomasz Sobieszek 13 pkt. wzmianka zaszczytna
Szymon Pliś  11 pkt. wzmianka zaszczytna
Piotr Przytycki  7 pkt. wzmianka zaszczytna

W nieoficjalnej klasyfikacji drużynowej zwyciężyła drużyna z Iranu. Polska zajęła 21 miejsce. Należy tutaj dodać, że w Olimpiadzie nie uczestniczyła drużyna z Chin, która w poprzednich latach bardzo często w nieoficjalnej klasyfikacji drużynowej zajmowała czołowe miejsca. Oto obszerny fragment otwartego listu, jaki wystosował Komitet Organizacyjny Olimpiady Matematycznej w Chinach do uczestniczących w zawodach XXXIX Międzynarodowej Olimpiady Matematycznej w Taipei państw:

Drodzy Koledzy, Jako kraj, który od dawna uczestniczy w Międzynarodowej Olimpiadzie Matematycznej, Chiny bardzo chciałyby wziąć udział w tegorocznych zawodach. Jednak decyzja organizatorów XXXIX MOM spowodowała, że postanowiliśmy nie wysyłać w tym roku naszej drużyny na Międzynarodową Olimpiadę Matematyczną. Jak powszechnie wiadomo, na świecie są tylko jedne Chiny. Tak zwana �Republika Chińska” nigdy nie została zaakceptowana przez Chiny oraz inne państwa jako legalnie działająca jednostka. Zatem przedstawiciele tajwańskiego rządu nie mogą brać udziału w żadnych międzynarodowych rządowych organizacjach i imprezach. Z drugiej strony, zawsze serdecznie zapraszamy tajwańskich naukowców i uczniów do współpracy w pozarządowych organizacjach i imprezach pod warunkiem, że reprezentują oni �Taipei, Chiny”, a nie �Republikę Chińską”. Taka praktyka jest stosowana w wielu międzynarodowych organizacjach, dzięki czemu mogą uczestniczyć w nich przedstawiciele tajwańscy. Została ona też zaakceptowana przez naszych kolegów z Tajwanu. W ten sposób od wielu lat w międzynarodowych olimpiadach naukowych mogły uczestniczyć dwie drużyny z Chin i niejednokrotnie zawiązywały się między ich członkami przyjaźnie. Kiedy Taipei zostało wybrane na gospodarza XXXIX Międzynarodowej Olimpiady Matematycznej, mieliśmy nadzieję, że odbędzie się ona bez politycznych interferencji. Jednak gdy zostały rozesłane zaproszenia, okazało się, że wystosował je �Minister Edukacji Republiki Chińskiej” — był to ruch o mocnym zabarwieniu politycznym. Przez wiele miesięcy próbowaliśmy przekonać Komitet Organizacyjny XXXIX Międzynarodowej Olimpiady Matematycznej, aby trzymał się utartej praktyki. W ten sposób nasza drużyna mogłaby uczestniczyć w tych zawodach. Dnia 22 czerwca otrzymaliśmy fax od Komitetu Organizacyjnego w Taipei z informacją, że uczniowie z Taipei będą reprezentować w zawodach �Tajwan, Republikę Chińską”. Organizatorzy przekreślili więc szansę naszego uczestnictwa w Olimpiadzie. Nie pozostaje nam nic innego jak tylko zrezygnować z udziału w XXXIX Międzynarodowej Olimpiadzie Matematycznej. Jesteśmy głęboko zaniepokojeni, że decyzja organizatorów zawodów w Taipei stworzy niebezpieczny precedens, który może rozszerzyć się na inne olimpiady naukowe. Mamy nadzieję, że nasza postawa będzie zrozumiana i ta nieprzyjemna sytuacja w przyszłości się nie powtórzy.

Komitet Organizacyjny Olimpiady Matematycznej w Chinach

Dodajmy, że sporą część ceremonii otwarcia Olimpiady zajęły przemówienia Ministra Edukacji oraz Premiera Republiki Chińskiej. Uczniowie reprezentujący w zawodach Republikę Chińską otrzymali od organizatorów nagrodę specjalną (nie bardzo wiadomo za co). Zostało to odnotowane jako oddzielny podpunkt w programie uroczystości zakończenia. Organizacja zawodów wywołała sporo kontrowersji wśród uczestniczących delegacji. Po przybyciu do Taipei uczniowie wraz z zastępcami przewodniczących delegacji zostali przewiezieni do miasteczka studenckiego uczelni �National Taiwan Normal University”, w którym byli zakwaterowani. Wielu uczniów narzekało na panujące tam warunki, między innymi zbyt twarde łóżka, na których nie mogli solidnie wypocząć przed zawodami. Miasteczko było strzeżone przez policję — ku zaskoczeniu i niezadowoleniu wielu delegacji, nikomu nie wolno było opuszczać tego miejsca, aż do zakończenia zawodów. Niektórym uczniom i ich opiekunom udało się złamać ten, zdaniem wielu delegacji, absurdalny zakaz i wydostać się na zewnątrz miasteczka, wykorzystując nieuwagę policji. Dzięki temu mogli oni obejrzeć największą na północy Tajwanu, liczącą sobie ponad 100 lat świątynię Chihnan oraz wioskę aborygenów �Wulai”, znajdującą się około 30 km na południe od Taipei. Mogli oni też zapoznać się z codziennym życiem w Taipei, odmiennym od życia w miastach europejskich, spacerując ulicami tego miasta lub podróżując środkami komunikacji miejskiej. Ci, którzy zostali w miejscu zakwaterowania (a więc teoretycznie wszyscy), mogli grać w piłkę nożną w rekordowych od 1921 roku temperaturach w Taipei (36^{∘}C) oraz rozerwać się przed zawodami uczestnicząc w hałaśliwych grach komputerowych. Zabronione było również telefonowanie na zewnątrz miasteczka, aż do zakończenia zawodów. Zakaz ten był złamany przez niemal każdego, kto chciał lub potrzebował poinformować swoją rodzinę o szczęśliwym przybyciu do Taipei.

Po zawodach program Olimpiady przewidywał wycieczkę na mecz baseballa, do Mauzoleum Chiang Kaisheka, Muzeum Narodowego oraz Muzeum Nauki. Wielu uczniom nie spodobał się pomysł oglądania meczu baseballa na Tajwanie, lecz tylko nielicznym wystarczyło odwagi cywilnej, aby poprosić organizatorów, żeby pozwolili im nie uczestniczyć w oglądaniu tego meczu. Dzięki temu mogli oni zwiedzić jedno z najbardziej malowniczych miejsc w granicach miasta Taipei, park Yangmingshan. Szkoda, że w programie Olimpiady zabrakło miejsca na wycieczkę krajoznawczo-turystyczną.

Zastępca przewodniczącego delegacji polskiej mgr Waldemar Pompe

Zestawienie nieoficjalnych wyników drużynowych XXXIX Międzynarodowej Olimpiady Matematycznej

W kolumnach podano kolejno: miejsce, nazwę państwa (w nawiasie liczba zawodników, jeżeli była mniejsza niż 6), sumę punktów, liczbę medali złotych, srebrnych i brązowych, liczbę wzmianek zaszczytnych.

1 Iran................. 211 5 1 – –
2 Bułgaria ............ 195 3 3 – –
3–4 Stany Zjednoczone .. 186 3 3 – –
Węgry .............. 186 4 2 – –
5 Republika Chińska .. 184 3 2 1 –
6 Rosja ............... 175 2 3 1 –
7 Indie................ 174 3 3 – –
8 Ukraina ............. 166 1 3 2 –
9 Wietnam............ 158 1 3 2 –
10 Jugosławia .......... 156 – 5 – 1
11 Rumunia............ 155 3 – 2 1
12 Republika Korei..... 154 2 2 2 –
13 Australia............ 146 – 4 2 –
14 Japonia ............. 139 1 1 3 1
15 Czechy.............. 135 – 3 3 –
16 Niemcy ............. 129 – 3 2 –
17–18 Turcja .............. 122 – 2 4 –
Wielka Brytania .... 122 – 1 4 1
19 Białoruś ............ 118 – 1 4 –
20 Kanada ............. 113 1 1 2 1
21 Polska ............. 112 1 1 1 3
22–23 Chorwacja .......... 110 – – 5 –
Singapur ............ 110 – 1 3 2
24 Izrael ............... 104 – – 5 –
25 Hong-Kong ......... 102 – 1 3 1
26–27 Armenia ............ 100 – 2 2 –
Francja ............. 100 1 – 2 2
28 Republika Płd. Afryki 98 – 1 2 3
29 Argentyna .......... 97 1 – 3 –
30–31 Brazylia ............ 91 1 – 1 2
Mongolia............ 91 – 2 2 –
32 Grecja .............. 90 – 2 1 1
33–34 Bośnia i Hercegowina 88 – 1 2 3
Słowacja ............ 88 – 1 4 –
35 Kazachstan ......... 81 – – 2 3
36 Gruzja .............. 78 – – 3 2
37 Łotwa............... 74 – 1 3 –
38 Włochy ............. 72 – – 3 2

39 Belgia............... 71 – 1 1 –
40 Macedonia .......... 69 – – 1 1
41 Kolumbia ........... 66 1 – – 2
42 Tajlandia ........... 65 – – 2 1
43 Estonia ............. 63 – 1 1 –
44–45 Holandia ............ 62 – 1 – –
Meksyk ............. 62 – 1 – 1
46 Peru (3) ............ 60 – 2 – 1
47 Szwecja ............. 58 – – 2 –
48 Austria ............. 57 – – 2 1
49 Nowa Zelandia ...... 50 – – 2 –
50 Mołdawia (2) ....... 45 – 1 1 –
51 Słowenia ............ 44 – – 1 2
52–53 Islandia ............. 42 – – – 3
Maroko ............. 42 – – – 3
54 Azerbejdżan ........ 41 – – 1 1
55 Litwa ............... 40 – – 1 1
56 Cypr (4) ............ 39 – – 1 2
57 Szwajcaria .......... 37 – – – 2
58–60 Hiszpania ........... 36 – – 1 1
Irlandia ............. 36 – – 1 –
Trynidad............ 36 – – 1 –
61 Norwegia ........... 33 – – – 1
62 Malezja ............. 32 – – – –
63 Macedonia .......... 29 – – – 2
64–65 Finlandia ........... 25 – – – 1
Luksemburg (2) ..... 25 – – 1 1
66 Dania ............... 21 – – – –
67 Kuba (1)............ 19 – – 1 –
68 Indonezja ........... 16 – – – –
69 Kirgistan (5) ........ 14 – – – –
70–71 Filipiny (4) ......... 11 – – – –
Urugwaj ............ 11 – – – –
72–73 Paragwaj (5) ........  6 – – – –
Portugalia ..........  6 – – – –
74 Sri Lanka (1)........  5 – – – –
75 Wenezuela (2).......  1 – – – –
76 Kuwejt (3) ..........  0 – – – –

XXI Austriacko-Polskie Zawody Matematyczne

Sprawozdanie

XXI Austriacko-Polskie Zawody Matematyczne odbyły się w Polsce, w Przysieku koło Torunia. Obie delegacje przybyły na miejsce zawodów 24 czerwca 1998 r. po południu i wyjechały 3 lipca. Skład delegacji austriackiej:

przewodniczący — prof. Gerd Baron, zastępca przewodniczącego — mgr Romana Schüssler, członkowie — Robert Aschenbrenner, Otmar Ertl, Peter Holy, Bernhard Kabelka, Helmar Lautscham, Doris Mühlgassner.

Skład delegacji polskiej:

przewodniczący — dr hab. Wojciech Guzicki, zastępca przewodniczącego — dr Witold Szczechla, członkowie — Jakub Białogrodzki, Tomasz Dorau, Paweł Golonka, Łukasz Kamiński, Grzegorz Kapustka, Eryk Kopczyński.

Jury Zawodów, złożone z przewodniczących obu delegacji oraz ich zastępców, wybrało i zredagowało dziewięć zadań spośród propozycji zgłoszonych przez dwa uczestniczące państwa: sześć zadań na zawody indywidualne (które odbyły się 29 i 30 czerwca, cztery i pół godziny każdego dnia) oraz trzy zadania na zawody zespołowe (1 lipca, cztery godziny). W zawodach indywidualnych nagrodzeni zostali uczniowie: Grzegorz Kapustka (48 pkt.), Eryk Kopczyński (39 pkt.), Łukasz Kamiński (32 pkt.), Jakub Białogrodzki (29 pkt.), ex aequo Robert Aschenbrenner i Bernhard Kabelka (po 26 pkt.), Otmar Ertl (23 pkt.). Liczba możliwych do zdobycia punktów wynosiła 48. Pozostali uczniowie otrzymali dyplomy uczestnictwa. W zawodach zespołowych drużyna polska uzyskała znacznie lepsze wyniki i Jury Zawodów z udziałem przewodniczącego honorowego, którym był prof. Daniel Simson (Dziekan Wydziału Matematyki Uniwersytetu im. Mikołaja Kopernika w Toruniu), jej przyznało zwycięstwo. Organizacja zawodów była doskonała. Obie delegacje były zakwaterowane w hotelu Daglezja należącym do Ośrodka Doradztwa Rolniczego w Przysieku. Standard zakwaterowania i wyżywienia był na wysokim poziomie hotelowym. Zawody odbywały się w salach konferencyjnych Ośrodka Doradztwa Rolniczego, w bezpośrednim sąsiedztwie hotelu. Czas poza zawodami był wypełniony doskonale prowadzonymi wycieczkami. Uczestnicy Zawodów zwiedzili Toruń, obserwatorium astronomiczne w Piwnicach, Chełmno, Malbork, Radzyń Chełmiński, Golub-Dobrzyń i Brodnicę. W niedzielę 28 czerwca wzięli udział w biegu na orientację. W wolnych chwilach rozgrywano mecze w piłkę nożną na pobliskim boisku. Uroczystość ogłoszenia wyników, wręczenia nagród (notesy elektroniczne), pucharu dla zwycięskiej drużyny oraz upominków dla wszystkich uczestników odbyła się 2 lipca w sali Domu Kopernika w Toruniu z udziałem przedstawicieli Ministerstwa Edukacj Narodowej i Kuratora Oświaty w Toruniu. Na zakończenie uroczystości przewodniczący delegacji austriackiej przekazał Polakom tradycyjne zaproszenie na kolejne (dwudzieste drugie) Austriacko-Polskie Zawody Matematyczne. Po uroczystości uczestnicy Zawodów zwiedzili Muzeum Kopernika i udali się na uroczysty obiad na zaproszenie Prezydenta Torunia, po którym odbyli krótką przejażdżkę statkiem po Wiśle. Jeszcze raz chciałbym podkreślić doskonałą organizację Zawodów, dbałość o doskonałe samopoczucie uczestników i niezwykle miłą atmosferę w czasie Zawodów. Z pewnością zawdzięczamy ją Organizatorom: Kuratorium Oświaty w Toruniu, w szczególności panu mgr. Czesławowi Stawikowskiemu i jego współpracownikom.

Przewodniczący delegacji polskiej Wojciech Guzicki

Dziewiąte Zawody Matematyczne Państw Bałtyckich

Sprawozdanie

W dniach 6–10 listopada 1998 r. odbyły się w Warszawie Dziewiąte Zawody Matematyczne Państw Bałtyckich Baltic Way ’98. W zawodach tych uczestniczyły delegacje następujących państw: Danii, Estonii, Finlandii, Islandii, Litwy, Łotwy, Niemiec, Norwegii, Polski, Szwecji oraz miasta Petersburga. Delegacja polska miała następujący skład:

dr Krzysztof Oleszkiewicz — przewodniczący, mgr Henryk Pawłowski — zastępca przewodniczącego, Jakub Gismatullin, Michał Matuszewski, Jakub Wojtaszczyk, Mikołaj Zalewski, Paweł Zdziarski.

Jury złożone z przewodniczących wszystkich delegacji obradujące pod przewodnictwem dr. Marcina Kuczmy wybrało spośród propozycji nadesłanych przez państwa uczestniczące w zawodach 20 zadań. Zawody odbyły się 8 listopada, trwały cztery i pół godziny i miały charakter zespołowy. Za poprawne rozwiązanie każdego zadania drużyna mogła otrzymać 5 punktów. Oceny za rozwiązania poszczególnych zadań były uzgadniane przez przewodniczących delegacji i ich zastępców z koordynatorami — matematykami polskimi, których pracą kierował dr hab. Zbigniew Marciniak. Drużyna polska złożyła rozwiązania 17 zadań, spośród których 11 uzyskało maksymalną ocenę, kolejne trzy oceniono na 4 punkty, pozostałe rozwiązania oceniono niżej. Poszczególne drużyny uzyskały następujące liczby punktów:

1. Łotwa 72 pkt.

2. Estonia 70 pkt.

3. Polska 68 pkt.

4. Finlandia 67 pkt.

5. St. Petersburg 62 pkt.

6. Szwecja 56 pkt. 7–9. Dania, Islandia i Norwegia po 49 pkt.

10. Niemcy 48 pkt.

11. Litwa 47 pkt. Zawodnicy drużyn sklasyfikowanych na pierwszych trzech pozycjach otrzymali nagrody, którymi były wysokiej klasy kalkulatory firmy Texas Instruments. Drużyna łotewska otrzymała puchar przechodni. Ponadto wszyscy zawodnicy otrzymali dyplomy. Następne Zawody Matematyczne Państw Bałtyckich odbędą się w listopadzie 1999 roku w Islandii.